perjantai 30. marraskuuta 2012

Käytännön vinkkejä Keniaan matkaaville

Mä olen matkustanut Keniaan ns. omatoimilomalle, mutta suosittelen pakettimatkaa, jos perillä ei ole opasta/tuttua, joka voi näyttää paikkoja ja kertoa minne kannattaa mennä ja minne ei. Toki tottuneet reppureissaajat pärjäävät yksin Keniassakin. Nykyään matkanjärjestäjillä on kuitenkin hyviä safari-ranta-paketteja tarjolla. Jos valitsee omatoimiloman, kannattaa lippujen hintoja tarkkailla pidempään. Samojen lentojen hinnat saattavat vaihdella reilulla satasella ostopäivästä riippuen. Keniaan lentävät mm. KLM, Turkish Airlines ja British Airways. Mä lensin viimeksi KLM:llä ja niin myös tällä kertaa. Musta KLM:n lentojen aikataulut ovat hyvät ja palvelu on sujuvaa (+ tilava kone). Lennon aikana täytetään muuten viisumianomus, tulokortti ja tullauslomake. Viisumi pitää maksaa käteisellä ja tasarahalla. Hinta on 40-50 euroa, se vaihtelee mulle epäselvästä syystä.

Sitten kun liput on varattu, on hyvä alkaa miettiä rokotuksia, ellei muiden kaukomatkojen vuoksi erikoisrokotuksia ole aiemmin hankkinut. Eipä niitä tosin montaa tarvitse, ainut pakollinen on keltakuumerokote. Se maksaa, mutta on muistaakseni voimassa kymmenen vuotta. Ilmaisista rokotuksista on hyvä olla voimassa ainakin polio ja kurkkumätä-jäykkäkouristus. Monet ovat nykyään ottaneet hepatiittirokotteen, se on hyvä olla myös Keniaan matkatessa. Lisäksi matkalle suositellaan malarialääkitystä (ei tosin välttämätön, jos majailee vain Nairobissa).

Vaatteista sen verran (mulla on muuten edelleen laukku pakkaamatta!), että kannattaa ottaa kesävaatteiden lisäksi mukaan pitkähihaisia ja -lahkeisia vaatteita. Vuoristossa (Nairobissakin siis) voi olla auringon laskettua hyvinkin viileää, rannikolla taas vaatteet suojaavat hyttysen pistoilta. Hattu (tai huivi varsinkin paikallisella tavalla sidottuna, hih) ei ole hullumpi idea, aurinko voi olla polttavan kuuma. Hmm, pitäisikö mun vihdoinkin alkaa miettiä, mitä otan tälle reissulle mukaan? Viimeksi olin poikkeuksellisen järjestelmällinen ja pakkasin "vai kaksi samaa" -säännöllä: 2 housut, 2 shortsit, 2 hametta, 2 mekkoa jne. Pystynkö nyt samaan? Luultavasti en! ;)

Sarvikuonot Nairobi National Parkissa.
Kenian nähtävyyksistä (lähinnä niistä, joissa olen käynyt / käyn itse) kirjoittelen varmaan reissun jälkeen. Ennen matkaa pitää ostaa vielä joululahjat (+ lähettää ne), tehdä joulusiivous, ostaa tuliaisia määränpäähän ja, niin, pakata! Saattaa iskeä stressi, onneksi sitten lomalla saan rentoutua. :)

3 kommenttia:

  1. talla kertaa teilla ei ole tahtikuvaajaa mukana B-) mutta yrittakaa ottaa pari hyvaa kuvaa kuitenkin, erityisesti niista paikoista missa ma en oo kayny!
    toi 2:n pakkaamissaanto kuulostaa hyvalta, voisinkin testata sita ens kerralla. tosi 2 hihatonta vaikuttaa vahan karulta heheh

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 2-sääntö ei koske paitoja eikä alusvaatteita! :p
      Saa nähdä, millasia kuvia saadaan aikaseksi... No, ehkä mä tsemppaan ja saan napsittua välillä hyviäkin kuvia! :)

      Poista
    2. pinnistat niin kai se siita tai lahetat ne mulle jalkikateen korjattaviksi :p
      voi vitsi etta ois tehny mieli olla parin viikon paasta lamulla....sigh

      Poista

Ilahdutit kommentillasi! Kiitos!